You Plus

Stedet der nye biler blir født

Vi fikk en eksklusiv invitasjon til Nissans europeiske design- og utviklingssenter, som ligger midt i London. Her lærte vi om hele prosessen fra ideen om en ny bil blir unnfanget, til bilen er klar for produksjon.

 

«Hvordan kommer urbaniseringen til å påvirke behovene våre i fremtiden? Hva slags trender vil dominere om fem år? På hvilken måte kan vi forsikre oss om at Nissan utvikler de riktige produktene etter hvert som stadig flere mennesker bor alene?» Dette er bare noen av spørsmålene som Raphael Meillat, Head of Market Intelligence hos Nissan Europe, og teamet hans på 18 jobber med, når de analyserer, forsker og måler seg frem til morgendagens biler.
Journalistene som har fått bli med på omvisningen, lytter oppmerksomt mens Raphael forklarer senterets arbeid med å avdekke kundenes kommende behov, adferd og oppfatninger. Hvem skulle tro at det ble lagt ned så mye arbeid før Nissan i det hele tatt bestemmer seg for hva slags biler de skal bygge?
I disse lokalene har man forutsett trender før. Det var nemlig her ideen om den bestselgende crossoveren Nissan Qashqai så dagens lys for over 15 år siden. I 2007 – etter grundig forskning og analyse – lanserte Nissan endelig trendsetteren Qashqai, en bil i en helt ny klasse.

 

Grønt kommer sterkere
Senteret forsker imidlertid ikke bare på trender innenfor nye bilklasser og hva morgendagens kunder trenger. Her jobber man også med spesifikke detaljer som fremtidens eksteriørfarger og interiørmaterialer. Carine Giachetti har stor tro på grønt som en kommende eksteriørfarge, og sier at rødt er på vei ut. I dag er blått faktisk den mest populære fargen på nye biler i Europa. Når det gjelder interiøret, viser Carine til etterspørselen etter bærekraftige materialer som en forklaring på at skinn taper terreng for materialer av mikrofiber.

 

«Det viktigste når vi designer en ny bil, er at den skal vekke følelser. Først hos meg, deretter hos ledelsen, og det endelige målet er å vekke disse følelsene hos kundene», forklarer bildesigner Alessandro Messale. Han presenterer det siste prosjektet sitt, som er en ny crossover. Når journalistene spør om dette er den nye Qashqai, smiler han bare, og bekrefter ingenting. Det er imidlertid ingen tvil om at det er et elegant og dristig design han jobber med.
Ved siden av ham viser kollegaen Michael Ledger at det faktisk er mulig å leke med leire og likevel kalle det en jobb. Stadig mer gjøres digitalt i våre dager, men Michael forklarer at enkelte detaljer er lettere å oppfatte når modellene lages av leire. Da ser du hvordan designen fungerer i praksis.

 

Ingeniøren avgjør
Ved siden av Michael og leiren hans er det en annen bil, som du må bruke VR-briller for å få øye på. Det er en interessant opplevelse, siden brillene lar deg oppleve bilen både innenfra og utenfra.


Omvisningen ender med et besøk hos ingeniøren Andy Leicester. Uten ham ville bilene modellert i leire eller tegnet på papir eller dataskjerm aldri sett dagens lys. Ingeniørarbeidet er en særlig viktig del av designprosessen, forklarer Andy. Det er mange hensyn å ta før alle brikkene er på plass og den nye bilen kan settes i produksjon. Deformeringssoner, soliditet og ytelse, ergonomi, sikt, utslipp og motorkjøling, sikkerhet og selve evnen til å produsere de nye løsningene er bare noe av alt som må analyseres og måles før prosjektet kan godkjennes.
Først da vil de kanskje begynne å produsere det som kan bli en ny bestselger.